ההשתלמות מיועדת לסגלי חינוך והוראה הרואים חשיבות בעיצוב תפיסת העולם המגדרית של התלמידים/ות, ומעוניינים לרכוש ידע שיטתי בתחום מגדר. בבסיס השתלמות זו מונחת תפיסת העולם, לפיה שוויון בין המינים הינו שוויון בכבוד האדם. ההשתלמות מוכרת לגמול השתלמות.
מטרות ההשתלמות:
- הכרת מושגי יסוד במגדר והבנת הקשר בין מגדר לערך כבוד האדם.
- פיתוח מודעות וחשיבה ביקורתית בסוגיות של מגדר, תוך מתן כלים להתפתחות אישית ומקצועית.
- העלאת מודעות הצוות החינוכי למסרים מגדריים והשפעתם על התפתחותם של ילדים/ות ובני ובנות נוער;
- יצירת שפה בית-ספרית משותפת ואקלים חינוכי שוויוני, המבוססים על ערך כבוד האדם.
מבנה התוכנית:
מבנה ותכנים:
משך ההשתלמות הוא 30 שעות אקדמיות, המחולקות ל – 10 מפגשים, בתדירות של אחת לשבועיים. המפגשים כוללים הרצאות, סדנאות ודיונים, ומתקיימים בקבוצות קטנות הכוללות עד 20 משתתפים/ות בקבוצה.
* יתכנו שינויים בסדר המפגשים ואף בתוכנם, בהתאם לצרכי הקבוצה.
תכנים מרכזיים:
נושא: | |
מפגש 1 | בין שוויון וכבוד האדם – ערך כבוד האדם כבסיס לפיתוח תפיסת עולם מגדרית. |
מפגש 2 | מבוא לחשיבה מגדרית – מושגי יסוד מעולם המגדר, סטריאוטיפים מגדריים והשפעתם על התפתחות בני הנוער. |
מפגש 3 | "להיות ילד להיות ילדה" – התפתחות מגדרית של ילדים/ות מינקות ועד גיל ההתבגרות. |
מפגש 4 | "מי מפחד מפמיניזם?" – זרמים בחשיבה פמיניסטית. |
מפגש 5 | "כשאת אומרת לא" – פגיעות ואלימות מגדרית. |
מפגש 6 | "זה מטריד אותי" – כבוד האדם והטרדה מינית. |
מפגש 7 | "לא רק בלונדינית" – דימוי גוף ואידיאל היופי בקרב מתבגרים ונוער. |
מפגש 8 | "בני ילד רע" – תפיסות של גבריות בחברה הישראלית. |